یک موفقیت ژنتیکی می تواند به درمان بیماری کلیوی دیابتی در آینده کمک کند

20 نوامبر 2019 - محققان اظهار داشتند که دستیابی به یک موفقیت ژنتیکی می تواند راه را برای درمان آتی بیماری کلیوی دیابت(DKD) هموار کند.

در یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از 19000 نفر ، 16 منطقه از ژنوم انسان شناسایی شد که محققان معتقدند این نواحی با DKD یا نفروپاتی دیابتی ارتباط دارند.

تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات عوارض دیابت در کالج دانشگاه دوبلین (UCD) می خواستند بدانند که چرا برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کلیوی هستند.

محقق برجسته، پروفسور کاترین گادسون از دانشکده پزشکی UCD گفت: علیرغم بهترین تلاش ما، میزان دیابت و عوارض عروقی مرتبط با آن، بطور غیرقابل قبولی بالا باقی مانده است.ما به پیش بینی افرادی که در معرض خطر ابتلا به عوارضی مانندDKD هستند و ایجاد داروهای مؤثر برای درمان این بیماری در افراد مستعد، نیاز فوری داریم.

محققان شرکت کنندگان را بسته به اینکه کدامیک از شاخص های DKD را نشان می دادند، طبقه بندی کردند. این تیم از تجزیه و تحلیل مطالعهٔ هم‌خوانی سراسر ژنوم (GWAS) برای شناسایی انواع ژنهایی که ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری از DKD قرار دهد، استفاده کردند.

یکی از انواع واریته های ژنی که این تیم تحقیقاتی کشف کرد COL4A3 بود که محققان تصور می کنند با محافظت از بدن در برابر DKD به شدت ارتباط دارد. در حال حاضر تحقیق دیگری بر روی این ژن در حال انجام است تا دریابند که چگونه می توان از خواص این ژن برای پیشگیری از DKD استفاده نمود.

پروفسور Godson افزود: این 16 ناحیه ی ژنی جدید مرتبط با DKD بینشی در مورد چگونگی پیشرفت این بیماری و همچنین شناسایی اهداف برای پیشگیری و درمان بیماری کلیوی دیابتی ارائه می دهد. موضوع جالب توجه در این تحقیق کشف ارتباط التهاب با بیماری مزمن کلیوی ناشی از دیابت بود.

به طور متوسط، ​​حدود 40 درصد مبتلایان به دیابت به بیماری کلیوی مبتلا می شوند. با این وجود، با حفظ كنترل خوب قند خون و فشار خون، می توان از بروز این بیماری جلوگیری یا آن را به تأخیر انداخت.

این یافته ها در ژورنال انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/gene-variant-discovery-could-help-treat-diabetic-kidney-disease.html